tidninginkastad.blogg.se

En internet-tidning som skriver om artister, band och musikgrupper och lyfter fram de DEM vill ha sagt

Lova Drevstam satsar stort

Kategori: Allmänt

Allt började för fyra år sedan. Det började från en garderob i Fruängen, till att hon nu har sin egna studio i Årsta. Lova Drevstam är 25 år från Stockholm uppväxt i Tyresö men bor i dagsläget i Stadshagen. Hon har släppte en EP och lite singlar och har jobbat med en blandning av musiker som t.ex. Matte Caliste och Mauro Scocco. Sen även delat scener med Lani Mo, Eric Gadd och Alpis på allt från restaurang och nattklubbsevent till stora scenen på Liseberg.
 
"Tillslut hamnade jag i en vänkrets där det kreativa va målet"
 
Musiken har alltid funnits där för henne då hon innan sjungt på tillställningar som bröllop och födelsedagar. Men när hon hamnade i rätt umgängeskrets var det då musikskapandet drog igång. Hon föredrar att lyssna på svensk musik mestadels svensk hiphop. Anledningen varför, tror jag är för att texter tilltalar mig väldigt mycket, och det är det som jag själv jobbar mest med i mina egna låtar säger hon. Ibland händer det att hon sjunger covers eller andra personers låtar då föredrar hon att sjunga på engelska. Men när det kommer till hennes egna låtar så blir de helst på svenska.
 
 
"Man ska kunna skrika ut till mina texter, det man känner i hjärtat"
 
 
När det kommer till spelningar känner hon att det kan va väldigt påfrestande att spela i små intima lokaler, man har en helt annan koll på vad publiken gör och hur dem reagerar. Medans med en större publik är lättare då det mest är en massa av folk, säger hon. Syftet med hennes musik är ändå att det ska kännas. Att kunna hjälpa någon annan att sätta ord på en känsla. Soundet hittade hon tillsammans med sin producent Pablo "Picasso on the Beat". Dem har byggt fram det tillsammans. Ofta när dem skapar musik ihop känner hon beatet i kroppen och i huvudet kommer melodin upp. Efter det är det bara att sätta ord på det. Orden kommer oftast automatiskt matchande till vilken känsla beatet ger henne.
 
 
Lova berättar ett minne. "Ett minne jag har är när jag skulle köra en spelning på Urban Deli. Spelningen var redan försenad cirka en timme, och när jag väl skulle köra så slogs hela ljudsystemet ut i samband med att jag kopplade in min USB. Jag var såå säker på att alla skulle tröttna och dra, men publiken höll ut i minst en timme till. Vi fick flytta hela ljudanläggningen till en annan del av lokalen, och när jag väl körde igång så fick jag ett ENORMT stöd och pepp av publiken. Det slutade med att det blivit en av mina bästa spelningar".
 
 
 
 
När det kommer till Lovas mål och drömmar så är dem rätt tydligt i sikte. Hennes mål är att vinna P3 Guld, vinna en grammis och kunna jobba heltid med musiken. Hon vill helst ut och turnéra, att kunna vakna och somna med att dela sin musik, varje dag
     Kommande släpp är Fuego remix tillsammans med rapparen Ibbe och sångaren Tarequito. Efter det har hon även några andra släpp. Eventmässigt så ska hon köra på P5 Försommarfest på Drottninggatan den 30 maj.
     .
 
Lovisa ger er även ett Supertips, att följa henne på sociala medier för att hålla koll på nyheter
(@lovaofficiell på instagram) Eller följa henne på hennes artistsida på Facebook.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: