tidninginkastad.blogg.se

En internet-tidning som skriver om artister, band och musikgrupper och lyfter fram de DEM vill ha sagt

Här har ni Fatal Casualties

Kategori: Allmänt

 Foto Alex Dawson: Ivan Hirvonen och Stefan Ljungdahl

 

"Vi är inga musiker, vi kallar oss skapare och kreatörer inom det musikaliska landskapet"

Både Ivan och Stefan har känt varandra sedan barnsben och håller nu på med synth /elektroniska genren. Intresset för musiken skiljer sig en aning. 

Ivan- för mig kom det som ung, åh med Elvis Presley.

Stefan- min far lyssnade mycket på The Shadows och Beatles men intresset kom till mig när jag lånade min fars tangetbord och kunde lära mig grunderna. 

 

 

Fatal Casualties har ett eget sätt att skriva texter. Ivan började blanda svenska, engelska och nu även finska texter till sina låtar. Ivan har sin bakgrund som en halv finsk / österrikiska (mor / far), men är född och uppvuxen i Sverige, Dessa influenser bidrar till hans blandning i hans texter. Stefan är en fullblood kålrot. Idag har både Stefan & Ivan hittat en "glöd" när dom är skapande, eftersom ingen av dem vet var en låt kommer eller hur slutresultatet kommer bli. Stefan skapar musik, varifrån Ivan tillägger texterna.

Ivan- det är vårt sätt att vara ett internationellt team, så mycket som Sverige har blivit en mycket integrerat samhälle. 

 

 

"Detta spår är Fatal Casualties comeback"

Dem har hållt på med musiken i två omgångar, kan man säga. Första gången var 1986-1991 (under -91 la dem även bandet på hyllan), men återförenades sedan igen 2010. Efter att levt helt skilda liv ifrån varandra skickade Stefan ett spår till Ivan som ett skämt. Vilket sedan blev låten "Aim", från "Paria" epn.

 

De skulle tycka de va kul att kunna leva på sin musik. Men det kommer ju aldrig att ske, säger dem. För Ivan är bandet en rolig ”dröm” som genererar utlopp för hans kreativitet. Dem har olika insperations källor 

Ivan – finner inspirationen i allt som berör mig på något sätt.

Stefan - min inspiratin blir faktiskt svårare ju äldre man blir. Jag blir inte lika lätt berörd nu som jag blev för 10 år sedan. Men på något sätt så finns det alltid ideer och tankar som snurrar runt i huvudet, vare sig man vill eller inte.


"Vi är nog två väldigt vanliga killar, OCH snygga" 

Fatal Casualties berättar ett minne:
"Ivan´s mamma tycker att Ivan (då 6 år gammal) varit för tyst för länge hemma, så hon går för att kolla vad han håller på med. Hon går förbi badrummet, där står Ivan framför spegeln, han klipper av sig luggen å säger:

- gode gud, låt mitt namn vara Elvis! (Ivan förstog inte hur Elvis Presley fick till lugglooken)"

Deras allra senaste projekt är deras album Psalm. Vilket är en vinyl-skiva, Psalm albumet är en resa som föddes strax efter Paria (debut ep:n som släpptes 2012). Psalm är vår första fullängdare med 9 nya låtar, som släpps via vårat holländska bolag Seja Records.

 

 

"Drömmen är att få leva ett långt & lyckligt liv med hälsan i behåll"

Fatal Casualties tipsar fritt:
Lyssna även in ”SITM” -remixes, där bla Daniel B. (Front 242) & Beate Bartel (Liaisons Dangereuses) remixar Fatal Casualties.

Titta gärna lite extra på deras andra länkar:
Albumet
 
Spana på vår senaste video, "Skrik tyst" -Alternative mix (gästsång Dario Seraval, Borghesia):
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: